ورق لاتون | روش تولید و کاربرد های آن در صنایع مختلف

ورق لاتون

ورق لاتون چیست؟

ورق لاتون در واقع نوعی ورق فلزی است که در انواع و ضخامت های مختلف طراحی و ساخته و به بازار عرضه می شوند. این ورق ها در جنس های مختلف استیل، آلومینیوم، آهن، برنجی، نقره، مس،  برنز و… موجود می باشند که هر کدام ویژگی ها و کاربرد های متفاوت خود را دارند. ورق های لاتون از جنس استیل جز یکی از پرکاربردترین این ورق ها است و از آن در صنایع مختلف استفاده می شود.

این ورق های نازک معمولا برای پر کردن شکاف های کوچک استفاده می شود و علاوه بر این از دیگر موارد استفاده از این محصول برای تراز کردن و تنظیم فاصله بر روی صفحات است.

این ورق استیل خود در انواع و گرید های مختلف وجود دارند که از مهم ترین آن ها می توان به ورق های لاتون استیل با گرید 304، ورق استیل 310، ورق استیل 420 و ورق استیل L316 و… اشاره کرد. ورق های استیل از آنجایی که نسبت به دیگر ورق ها مقرون به صرفه تر می باشند مصرف بیشتری در صنایع مختلف دارند.

از دیگر ویژگی های ورق های لاتون استحکام و دوام بسیار بالای آن ها می باشد که سبب افزایش طول عمر تجهیزات و امکانات موجود در صنایع می گردد. همچنین حمل و نقل این ورق ها بسیار آسان است و استفاده از این ورق ها در صنایع مختلف باعث کاهش ارتعاشات تجهیزات می گردد. بنابراین این ویژگی ها سبب شده است که در بین ورق های مختلف از محبوبیت و مصرف بیشتری برخوردار باشد.

روش تولید ورق لاتون

تولید ورق لاتون معمولا در داخل کشور انجام نمی شود و تمامی این ورق ها وارداتی هستند و از کشور های همسایه به ایران صادر می شوند. در تولید این ورق ها از فلزات مختلفی استفاده می شود. این محصولات معمولا ضدزنگ می باشند و در برابر عوامل مختلف از مقاومت خوبی برخوردار هستند و دچار پوسیدگی و یا خوردگی نمی گردند.

این ورق ها معمولا از ترکیبات مختلف انواع فلزات و روی تشکیل شده است و علاوه بر این از ترکیبات سرب و آهن نیز ساخته شده اند که باعث استحکام این ورق ها می شود و سرب موجود در آن ها نیز سبب ماشین کاری بسیار خوب این محصول می شود.

همان طور که گفته شد این ورق ها از فلزات مختلف موجود مثل آهن، مس، نقره، استیل، آلومینیوم، برنج، برنز و… تهیه می شوند.

کاربرد این محصول

همان طور که گفته شد ورق لاتون در انواع و ضخامت های مختلف در بازار موجود می باشد که با توجه به این ویژگی ها کاربرد های متفاوتی دارد. از کاربرد های این ورق ها می توان به استفاده از آن در صنعت پتروشیمی، نفت و گاز اشاره کرد و این به دلیل استحکام و مقاومت این ورق ها در برابر خوردگی و پوسیدگی می باشد و در برابر بسیاری از مواد شیمیایی از خود مقاومت نشان می دهد که گزینه ای مناسب برای استفاده در این صنعت می باشد.

علاوه بر این از این ورق ها در پمپ های سی ان جی نیز استفاده می شود. همچنین از این محصول می توان در مخازن آب بندی، لوله کشی، کارخانه های مربوط به آب معدنی و… نیز استفاده کرد.

یکی دیگر از کاربرد های مهم این ورق ها استفاده از آن ها برای ساخت کامپیوتر است که معمولا از ورق های لاتون از جنس مس و آلومینیوم در این صنعت استفاده می شود که بیشتر از آن ها برای ساخت پردازنده رایانه ها کاربرد دارد.

برای تعمیر لوله های انتقال از ورق های لاتون استفاده می شود و با استفاده از این محصول می توان حداقل فاصله مجاز بین دو قطعه را تنظیم کرد.

عوامل دخیل در قیمت

عوامل مختلفی در تعیین قیمت ورق لاتون موثر است و با توجه به این عوامل نمی توان نرخ ثابتی را برای این محصولات تعیین کرد. برخی از این عوامل عبارت هستند از:

یکی از عوامل موثر در تعیین نرخ این ورق ها نرخ ارز است و از آنجایی که تمامی این محصولات وارداتی هستند و در داخل کشور تولید نمی شوند پس قیمت آن با نرخ ارز مشخص می شود و با توجه به نوسان قیمت دلار نرخ این ورق ها نیز دائم در حال تغییر می باشد.

هزینه های حمل و نقل داخلی و خارجی برای انتقال این محصولات به داخل ایران و از آنجا به سراسر کشور یکی دیگر از عوامل مهم در تعیین قیمت نهایی این ورق ها است.

نوع و جنس این ورق ها از دیگر عوامل موثر در قیمت ورق های لاتون است و طبیعی است که هر چه جنس فلزات به کار رفته در این محصول با ارزش تر و گران تر باشد به همان نسبت قیمت ورق ها افزایش پیدا می کند.

قیمت جهانی آهن از دیگر عوامل موثر در قیمت است که با افزایش و یا کاهش قیمت آن نرخ نهایی این ورق ها نیز دچار نوسان خواهد شد. علاوه بر این ضخامت و وزن این ورق ها از دیگر عوامل تاثیرگذار در تعیین نرخ آن ها است.

بخوانید   کاربرد ورق استیل در صنایع کشتیرانی و معرفی گریدهای مورد استفاده در این صنعت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *