روش تولید ورق قلع اندود | کاربرد ها و تفاوت آن با ورق گالوانیزه

ورق قلع اندود

همان طور که می دانیم امروزه ورق ها در صنایع مختلف کاربرد و مزایای بسیار زیادی دارند که از پرکاربرد ترین این ورق ها در صنعت های مختلف، ورق قلع اندود می باشد. این ورق ها بیشتر در صنایعی مثل بسته بندی مواد غذایی و صنعتی کاربرد دارد؛ چرا که مواد اولیه تولید آن ها، پلیت و شمش قلع می باشد.

ورق قلع اندود

از آنجایی که ورق ها با توجه به نوع و کاربرد هایی که دارند در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، ورق اندود از جمله آن ها است که در بازار ها به راحتی یافت می شود. همچنین می توان گفت این ورق ها به دلیل مواد اولیه تولید شان که فولاد می باشد، شباهت های بسیاری با ورق های گالوانیزه دارند.

به عبارت دیگر می توان گفت این ورق ها علاوه بر داشتن شباهت هایی با ورق های گالوانیزه، دارای تفاوت هایی نیز می باشند. یکی از مهم ترین تفاوت ورق قلع اندود با ورق گالوانیزه این است که نوع پوشش آن ها با یکدیگر فرق می کند و این تنها تفاوت آن ها می باشد. این دو نوع ورق همان طور که گفتیم دارای شباهت های بسیار زیادی با یکدیگر می باشند؛ اما افراد نباید با وجود این شباهت ها، این دو نوع ورق را کاملا مشابه یکدیگر بدانند، بلکه باید تفاوت آن ها را هم در نظر داشته باشند. از این نوع ورق ها به دلیل اینکه دارای پوشش فلزی قلع می باشند، می توان در مکان های مرطوب و بارانی نیز استفاده کرد؛ چرا که این قلع ها زمان فرسایش و کهنگی ورق ها را عقب می اندازد و از زنگ زدگی آن ها جلوگیری می کند.

از ورق های قلع اندود در صنایع مختلفی از جمله ساختمانی، صنایع خودرو سازی، بسته بندی مواد غذایی، ساخت و ساز و…. استفاده می کنند؛ چرا که برای انجام فعالیت های این نوع صنایع کاربرد و مزایای بسیار زیادی دارد.

به همین دلیل است که این نوع ورق امروزه به عنوان یکی از پرکاربرد ترین ورق ها در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و افراد به دلیل مزایا و ویژگی هایی که دارد، از استفاده و خرید آن استقبال می کنند. تنها نکته ای که افراد در خرید این ورق ها باید به آن توجه بسیار زیادی داشته باشند این است که تفاوت و شباهت های آن با ورق گالوانیزه را در نظر بگیرند.

کاربرد های ورق قلع اندود:

همان طور که در بالا هم اشاره کردیم، این ورق ها در صنعت های مختلفی از جمله باتری سازی، قطعات الکتریکی، بسته بندی مواد غذایی، رنگ ها، دارو ها و…. مورد استفاده قرار می گیرند که کاربرد های بسیاری برای انجام فعالیت های این صنایع دارند.

بخوانید   کاربرد ورق استیل در صنایع شیمیایی و معرفی گریدهای استیل مورد استفاده در این صنایع

علاوه بر این، می توان گفت این نوع ورق به دلیل پوشش قلع و فلزی خود، دارای استحکام و مقاومت بسیار زیادی می باشد؛ از طرف دیگر می توان گفت روش تولید ورق قلع اندود نیز که روشی الکترو پلیت می باشد، در مقاومت آن بسیار تاثیر گذار است. از دیگر کاربرد ها و مزایای مهم این نوع ورق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از فرسایش و زنگ زدگی
  • داشتن استحکام، مقاومت و انعطاف پذیری بسیار بالا
  • دارای کاربرد های وسیع و عمر طولانی مدت
  • داشتن ضخامت های یکنواخت
  • استفاده از این ورق ها در صنایع پوشش، رنگ سازی، بسته بندی مواد غذایی، ساخت و ساز ها و حتی پوشش نمای ساختمان ها

علاوه بر این موارد، می توان گفت این ورق ها با توجه به ویژگی های شیمیایی، فنی و…. که دارند، در مصارف مختلف کاربرد های بسیاری دارند. یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های این نوع ورق این است که مقاومت و استحکام بسیار زیادی در برابر خوردگی دارد. همچنین می توان گفت این ورق می تواند از زنگ زدگی فولاد و فلز ها که دارای ضعف های بسیاری در برابر زنگ زدگی می باشند، جلوگیری کند. از طرف دیگر می توان گفت مقاومت بسیار بالای این نوع ورق به دلیل این است که مواد اولیه تولید آن بسیار خوب و مستحکم می باشد.

علاوه بر کاربرد های ورق قلع اندود که در بالا اشاره کردیم، این نوع ورق دارای ویژگی ها و خصوصیات مهم دیگری هم می باشد که از جمله آن ها می توان به امکان بازیافت دوباره و آسان، کاهش آلودگی های محیطی، ویژگی های فنی و مکانیکی بسیار گسترده و…. اشاره کرد.

بخوانید   تفاوت های میان ورق های گالوانیزه و ورق آلوزینک

پس یکی از نکات بسیار مهم در استفاده از این ورق ها در صنایع مختلف این است که افراد باید تمامی مزایا، ویژگی و کاربرد های آن ها را در نظر بگیرند تا بتوانند فعالیت های مورد نظر خود را به خوبی با استفاده از آن ها انجام دهند. همچنین آن ها باید این ورق های قلع اندود را از شرکت و کارخانه هایی خریداری کنند که علاوه بر قابل اطمینان بودن، دارای استاندارد تولید نیز باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *