بررسی استیل 201 | آشنایی با مشخصات، کاربرد و انواع آن

ورق استیل 201

در ساخت استیل 201 بر خلاف سایر آلیاژ های فولاد زنگ نزن از نیکل به مقدار کمتری استفاده شده است و مقداری از عناصر نیتروژن و منگنز جایگزین نیکل شده اند همچنین کم بودن نیکل باعث شده تا این نوع استیل نسبت به سایر آلیاژها دارای قیمت کمتری باشد. این استیل در دسته انواع ورق استیل صنعتی نگیر قرار دارد و کاربرد عمده آن در تولید وسایل مخصوص آشپزخانه و وسایل دکوراتیو مربوط به طراحی داخلی ساختمان و … می باشد.

بررسی مشخصات استیل 201

همانطور که ذکر شد مقدار نیکل در این ورق استیل صنعتی به مقدار کمی است و همین مقدار کم نیکل باعث شده است که این نوع آلیاژ نسبت به سایر آلیاژها دارای تفاوت هایی باشد که این تفاوت ها عبارتند از :

  • قیمت پایین
  • شکل پذیری کم
  • مقاومت کمتر در برابر خوردگی

همچنین در ساخت استیل صنعتی 201 از ترکیبات شیمیایی دیگری استفاده شده است که در ادامه این مطلب اندازه این نوع ترکیبات را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

استیل صنعتی 201

انواع ترکیبات شیمیایی ورق استیل 201

نیکل و کروم از مهم ترین عناصر آلیاژی موجود در ترکیبات شیمیایی فولادهای زنگ نزن می باشند و این عناصر باعث می شوند تا مقاومت به خوردگی در این آلیاژها بیشتر شود. توجه داشته باشید که در ساختار استیل صنعتی 201 علاوه بر نیکل و کروم مقدار قابل توجهی نیتروژن و منگنز وجود دارد. همچنین در ساختار این نوع ورق استیل از عناصر دیگری نیز استفاده شده است که این عناصر عبارتند از :

بررسی انواع خاصیت استیل 201

هر یک از ورق های استیل دارای خواص و ویژگی هایی می باشند که در ادامه 5 خاصیت ورق استیل 201 را مطالعه خواهید کرد.

بخوانید   معرفی ورق آتشخوار | بررسی انواع گرید های مورد استفاده و کاربرد ها

ورق استیل صنعتی 201

  • خاصیت مغناطیسی

فولادهای زنگ نزن به دو دسته استیل بگیر و استیل نگیر تقسیم بندی می شوند که استیل های بگیر به راحتی جذب آهن ربا می شوند و استیل های نگیر نیز هرگز جذب آهن ربا نمی شوند.

ورق استیل صنعتی 201 جزء دسته استیل های نگیر قرار دارد و این نوع استیل اگر تحت تاثیر عملیات کار سرد قرار بگیرد خاصیت مغناطیسی پیدا می کند و در نتیجه در دسته استیل های بگیر قرار می گیرد.

  • عملیات حرارتی آنیل روی ورق استیل صنعتی 201

ورق استیل صنعتی 201 اگر در معرض عملیات حرارتی قرار بگیرد سخت نمی شود و این نوع استیل فقط تحت تاثیر عملیات کار سرد قابلیت سخت شدن را دارد همچنین برای دسترسی به خواص مطلوب می توان این نوع استیل را در معرض عملیات حرارتی آنیل قرار داد. دمای آنیل ورق استیل 201 باید تا حد امکان کمتر از دمای 1093 درجه سانتی گراد باشد تا از پوسته پوسته شدن ورق استیل جلوگیری گردد.

برای انجام عملیات آنیل روی ورق استیل صنعتی 201 ابتدا باید این ورق را به کمک محدوده دمایی 1010 تا 1093 درجه سانتی گراد گرم نمایید سپس استیل را تحت سرمایش سریع در برابر آب یا هوا قرار دهید. قرار دادن استیل در برابر سرمایش سریع از تشکیل کاربید ها جلوگیری می کند و باعث می شود تا کاربید ها در حالت معمولی قرار بگیرند.

  • بررسی قابلیت جوشکاری ورق استیل صنعتی 201

قابلیت جوشکاری فولاد نقش بسزایی در کاربرد آن دارد. برای بسیاری از کاربردها باید روی فولاد عملیات جوشکاری انجام شود. روی فولادهای زنگ نزن می توان عملیات جوشکاری را به شیوه مقاومتی و ذوبی انجام داد.

بخوانید   کاربرد ورق استیل در صنعت ساختمان و بررسی گریدهای مورد استفاده

روی ورق استیل صنعتی 201 نیز می توان همه روش های متداول مخصوص جوشکاری را انجام داد ولی به این نکته نیز باید توجه داشته باشید که در مقادیر کربن بیشتر از 0.03 درصد حساسیت به خوردگی بین دانه ای ورق استیل بیشتر می شود.

  • بررسی مقاومت به خوردگی ورق استیل صنعتی 201

کروم یکی از انواع عناصر ایجاد کننده مقاومت به خوردگی می باشد و مقدار کروم در ترکیب ورق استیل صنعتی 201 کم نیست و این مقدار کروم می تواند به راحتی مقاومت به خوردگی را در استیل 201 ایجاد کند ولی سطح پایین نیکل در این نوع آلیاژ باعث شده است تا به اندازه سایر آلیاژ ها مقاومت به خوردگی نداشته باشد.

در حالت کلی این نوع استیل برای استفاده در محیط های خورنده نظیر آب شور و محیط های شیمیایی و … انتخابی مناسب نمی باشد و در محیط هایی که حاوی آب شور هستند نظیر آب دریا نمی توان از استیل صنعتی 201 استفاده کرد.

  • شکل پذیری ورق استیل صنعتی 201

استیل صنعتی 201 دارای خاصیت شکل پذیری است همچنین این نوع استیل را می توان تحت تاثیر عملیات کشش نیز قرار داد و در شرایطی که شدت هر یک از این عملیات زیاد است باید عملیات آنیل میانی را هم روی استیل انجام داد.

بررسی کاربرد ورق استیل صنعتی 201

این نوع استیل دارای مقاومت به خوردگی پایینی می باشد بنابراین نمی توان از آن در فضاهای باز و مجاورت هوای آزاد استفاده کرد. ورق استیل 201 دارای مصارف دکوراتیو نیز می باشد ولی باید توجه داشته باشید که از این نوع ورق استیل باید در داخل ساختمان و محیط های خشک استفاده نمایید. برخی از کاربردهای ورق استیل صنعتی 201 عبارتند از :

  • تولید چهارچوب درب
  • ساخت صندلی و میز
  • ساخت لوازم مخصوص آشپزخانه
  • ساخت نرده و راه پله ساختمان
  • تولید آبکش مخصوص لباسشویی
  • ساخت حفاظ مخصوص درب و پنجره
بخوانید   انواع روش های تمیزکاری ورق استیل

ورق استیل 201

نتیجه گیری :

در این مطلب به بررسی ویژگی های استیل 201 پرداختیم که امیدواریم با مطالعه این مطلب اطلاعات لازم را در زمینه کاربرد و خصوصیات این ورق استیل صنعتی بدست آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *